Cliënten medezeggenschap en participatie
Een cliëntenraad heeft de taak om de gemeenschappelijke belangen van cliënten op het gebied van wonen, welzijn en zorg te behartigen. Daartoe overlegt de cliëntenraad met de leiding en geeft adviezen over een groot aantal onderwerpen.
Medezeggenschap is een kwestie van willen en kunnen. Hoeveel er ook wordt geregeld, uiteindelijk is medezeggenschap pas effectief als de ruimte om invloed uit te oefenen genomen en gegeven wordt. Invloed nemen kan alleen als er voldoende ondersteuning (mensen, middelen) beschikbaar is. Invloed geven kan alleen als het bestuur weet dat de kwaliteit van de besluitvorming gebaat is bij tegenspraak.
De medezeggenschap van cliënten is gebaseerd op de Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen (WMCZ). Elke zorginstelling moet een cliëntenraad instellen.
CMR bij Noorderboog
Een cliëntenraad heeft de taak om de gemeenschappelijke belangen van cliënten op het gebied van wonen, welzijn en zorg te behartigen. Daartoe overlegt de cliëntenraad met de leiding en geeft adviezen over een groot aantal onderwerpen. In grotere organisaties is er veelal ook een centrale cliëntenraad, die over gemeenschappelijke zaken praat.
Noorderboog heeft gezamenlijk met de toenmalige cliëntenraden ervoor gekozen om iets af te wijken van het standaardmodel. Er wordt één centrale CMR (cliënten medezeggenschapsraad) ingesteld voor de gehele organisatie en daarnaast is er een cliëntenbelang in iedere locatie. Zo wordt de nadruk gelegd op participatie van cliënten bij alles wat de kwaliteit en veiligheid van zorg, wonen en welzijn in de dagelijkse praktijk bepaalt.
Cliënten medezeggenschapsraad
De CMR zal de onderwerpen behandelen die gemeenschappelijk geregeld zijn, bijvoorbeeld financiën, automatisering, kwaliteit, toezicht, algemeen beleid op zorgonderwerpen, et cetera. Deze zijn meer op afstand van belang voor cliënten, maar bepalen vaak wel de speelruimte van de leiding in een zorginstelling. De CMR zal op formele basis, conform de WMCZ, de belangen van de cliënten behartigen en overleggen met de raad van bestuur over deze zaken.
Cliëntenbelang
Het cliëntenbelang in iedere locatie heeft regelmatig overleg met de leiding in een zorglocatie en de cliënten (of hun contactpersonen of vrijwilligers die namens de cliënten hierover meepraten). Dit gebeurt op een minder formele, minder wettelijke en meer doelmatige basis van het meebepalen van de gang van zaken in een zorginstelling door de cliënten. Informatie over het cliëntenbelang vindt u bij de desbetreffende locatie.
Individuele klachten
De CMR en de cliëntenbelangen zijn er niet voor individuele klachten. Daarvoor kunt u altijd terecht bij de medewerkers en het management. Wij raden dit ook aan. Onze ervaring is dat zij klachten van cliënten heel serieus nemen en hun best doen om het op te lossen. Maar als u vindt dat er niet goed gereageerd wordt kunt u terecht bij de klachtenbemiddelaar.
