Spring naar inhoud

Veelgestelde vragen

Op deze pagina leest u de antwoorden op de vragen die wij vaak horen. Vindt u hier niet het antwoord waar u naar op zoek bent, of wilt u graag iemand spreken die u persoonlijk te woord staat, neem u dan contact op met zorgbemiddeling.

Informatie wanneer u zoekt naar een plek om te wonen

Het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ) bepaalt op welke vorm van zorg u recht heeft. Een zorgindicatie kan men zelf aanvragen bij het CIZ. Maar veelal helpt een thuiszorgmedewerker, de huisarts of casemanager bij de aanvraag. In alle gevallen dient de aanvraag vergezeld te gaan van een medische onderbouwing van de huisarts. 

De angst dat u een vrijgekomen plek móet accepteren als u op de wachtlijst staat, is onterecht. Wanneer u een indicatie heeft gekregen, gaan wij in overleg met u over hoe urgent de aanmelding is. Wacht u liever op een plekje in de locatie van uw voorkeur? Is thuis de zorg en het wonen nog goed en veilig? Dan mag u altijd ‘nee’ zeggen en op een volgende vrije plek wachten.

Het is wel verstandig om u alvast te oriënteren. We zien steeds vaker dat er gewacht wordt met de keuze voor een woonzorglocatie of verpleeghuis tot het echt niet meer gaat thuis. Vaak is er dan ineens spoed bij, met als gevolg dat men niet direct in locatie van zijn of haar keuze terecht kan. Door vroegtijdig te oriënteren en in te schrijven, is de kans dat u uiteindelijk op een plek terechtkomt die de voorkeur heeft, een stuk groter. Inschrijven is mogelijk wanneer er een indicatie is afgegeven.

Die keuze is mede afhankelijk van de hulpvraag. Daarnaast speelt de ligging vaak een grote rol. Vaak hebben mensen al een locatie in gedachten, in (de buurt van) de eigen woonplaats of die van bijvoorbeeld de kinderen. Op deze website op de locatie paginais al veel informatie te vinden. U kunt hier virtueel 360-graden rond kijken en beoordelingen lezen van andere bewoners, cliënten en familieleden. Deze beoordelingen zijn afkomstig van het onafhankelijke Zorgkaart Nederland

Jazeker mag dat. Al onze locaties zijn vrij toegankelijk. Ook hebben een aantal locaties een horeca gelegenheid waar iedereen welkom is voor een lekkere lunch of kopje koffie. Zo’n bezoek geeft vaak al een goed beeld van de sfeer in een locatie. Wij adviseren dan ook zeker om hier gebruik van te maken. 

Het is altijd mogelijk om vrijblijvend een rondleiding aan te vragen bij onze zorgbemiddelaars. Dan krijgt u pas echt een goede indruk. Tijdens de rondleiding krijgt u tevens een appartement en de gezamenlijke huiskamers te zien. Uiteraard is familie hierbij ook welkom. 

Na de rondleiding nemen we  de tijd om in te gaan op de persoonlijke situatie en geven wij advies welke stappen u moet ondernemen om bij ons te komen wonen. Soms geven mensen dan aan dat ze het fijn vonden om alvast kennis te maken maar dat ze er voorlopig nog niet aan toe zijn. Sommigen willen graag direct op de wachtlijst geplaatst worden en met anderen hebben we over een paar maanden weer eens contact om de situatie opnieuw te bespreken. In alle gevallen is het goed als mensen ons weten te vinden, daar zijn we voor.

Wanneer u merkt dat u of uw naaste steeds vergeetachtiger wordt en u vraagt zich af of er misschien sprake is van (beginnende) dementie, dan kan uw huisarts hierbij helpen. Hij/zij kan u bijvoorbeeld doorverwijzen naar het geheugencentrum. Het geheugencentrum is een unieke samenwerking van Isala en Noorderboog en is zo ingericht dat u maar één dag naar de poli hoeft te komen en u heeft dan alle afspraken en onderzoeken die nodig zijn. Binnen twee weken weet u de oorzaak van de geheugenproblemen. Soms blijkt iets heel anders de oorzaak van de geheugenproblemen te zijn. U kunt uw zorgen ook in een vroeg stadium al bespreken met een casemanager dementie. De casemanager is een vertrouwd iemand waar u terecht kunt voor informatie, advies en hulp.

Op de dagbegeleiding bieden wij ondersteuning die aansluit bij datgene wat iemand graag doet. Er is ruimte voor gezelligheid en het leggen van sociale contacten. Als mantelzorger heeft u dan tijd om andere dingen te doen. Op veel locaties bieden wij activiteiten waar ook mensen van buitenaf welkom zijn. Dit is heel laagdrempelig en hiervoor is geen zorgindicatie nodig, hetgeen voor dagbegeleiding wel het geval is. Ook bieden wij gratis cursussen voor verwanten van iemand met (beginnende) dementie. Tijdens deze cursus wordt ingegaan op vragen als: ‘Wat is de oorzaak? Hoe zal de ziekte verlopen? Met welke gedragsveranderingen krijg ik te maken? Hoe kan ik het beste met hem of haar omgaan? En welke mogelijkheden zijn er straks als het thuis steeds moeizamer gaat? Ook tijdens deze cursus valt vaak de uitspraak ‘had ik dit maar eerder geweten...’. 

Kijk in onze agenda op de website of er binnenkort weer zo'n cursus gepland staat.

Wanneer u extra zorg nodig heeft, bijvoorbeeld na een operatie of aandoening, kunt u tijdelijk in een locatie van Noorderboog verblijven tot u weer in staat bent om weer naar huis te gaan. Dit verblijf wordt geregeld via het transferpunt in het ziekenhuis of via de huisarts en gecoördineerd door het Coördinatiepunt Tijdelijk Verblijf (CTV).

Praten over hoe u oud wilt worden, is belangrijker dan ooit. De landelijke overheidscampagne ‘Praat vandaag over morgen’ stimuleert mensen om het gesprek op gang te brengen. Wonen en zorg zijn daarbij belangrijke onderwerpen. Wilt u blijven wonen waar u nu woont? Zijn er mogelijkhelen om uw woning aan te passen? En als thuis wonen niet meer gaat, waar wilt u dan wonen?

Wanneer u in de nabije toekomst een toenemende zorgvraag verwacht, dan is het slim om alvast te oriënteren welke mogelijkheden er zijn in de omgeving. Er zijn veel mensen met (beginnende) dementie of een andere ziekte, zoals Parkinson of hersenletsel, die nog thuis wonen. Voor een deel geldt dat de kans reëel is dat thuis wonen op den duur niet meer lukt. Natuurlijk is het confronterend en pijnlijk om te oriënteren op iets wat u liever niet wilt. Maar het kan ook veel rust bieden om, wanneer u cognitief nog goed genoeg bent, zelf te beslissen waar u mogelijk in de toekomst gaat wonen.

Praktische informatie wanneer u bij ons komt wonen

Als Noorderboog uw zorg gaat leveren, neemt een van onze zorgbemiddelaars contact met u op voor een intakegesprek. Tijdens dit gesprek verzamelen we uw persoonlijke en medische gegevens. U ontvangt uiteraard ook informatie over onze zorgverlening en over Noorderboog. Tijdens het intakegesprek vragen we wie uit uw omgeving als uw contactpersoon we kunnen registreren in uw zorgdossier. Dit kan een familielid zijn of iemand anders uit uw directe omgeving. Voor informatie-uitwisseling of vragen over de zorg kunnen wij uw contactpersoon benaderen. Uiteraard gebeurt dit in overleg met u.

Bij de start van de zorg krijgt u een eerst verantwoordelijke verzorgende (EVV'er) toegewezen. Hij of zij is verantwoordelijk voor de continuïteit van de totale zorg aan u. De EVV'er bespreekt alle zorgvragen met u en/of uw vertegenwoordiger. Afhankelijk van uw indicatie hebt u op vooraf vastgestelde momenten overleg met de EVV'er, specialist ouderengeneeskunde/huisarts en/of andere behandelaars. Tijdens dit overleg wordt uw zorg en uw behandeling besproken, geëvalueerd en afgesproken. U of uw vertegenwoordiger verleent goedkeuring aan de afspraken die worden gemaakt.

Wanneer u verhuist naar een verpleeghuis of woonzorgcentrum van Noorderboog, dan krijgt u een informatiemap uitgereikt met daarin diverse informatie en tips.

U ontvangt informatie van uw zorgbemiddelaar (deel 1) en informatie van uw Eerst Verantwoordelijk Verzorgende (deel 2).

De inhoud deel 1 van de map vindt u tevens via deze link.

In uw zorgdossier nemen wij alle gegevens van u op, die van belang zijn voor de verlening van zorg en/of het verblijf in één van onze locaties.

Het zorgleefplan is onderdeel van uw zorgdossier. Dit plan wordt in overleg met u vastgesteld. Hierin staan de afspraken die met u zijn gemaakt over uw (dagelijkse) zorg en behandeling en over de activiteiten waaraan u deelneemt. Dit zorgleefplan is persoonlijk en staat centraal in de zorg- en dienstverlening aan u. Met uw persoonlijk begeleider praat u regelmatig over uw zorgleefplan. Indien nodig wordt het plan op basis van die gesprekken bijgesteld. Als u akkoord gaat met de afspraken die zijn gemaakt, wordt aan u of uw vertegenwoordiger gevraagd het plan te ondertekenen. Dit geldt ook wanneer wijzigingen in het zorgleefplan plaatsvinden.

In uw medisch dossier worden al uw medische gegevens bewaard. Ook het indicatiebesluit, dat wij rechtstreeks via het CIZ hebben ontvangen, bewaren wij in uw medisch dossier. Daarnaast bewaren wij een kopie van uw verzekeringsbewijs en de gegevens van uw contactpersoon die u hebt aangeleverd in het intakegesprek, in uw zorgdossier.

U hebt als cliënt recht op inzage in zowel uw zorgdossier als uw medisch dossier. Uw contactpersoon (meestal is dat een familielid) mag alleen uw zorgdossier inzien met uw toestemming. Hebt u een vertegenwoordiger aangewezen die uw belangen behartigt? Dan geldt het recht op inzage in uw zorgdossier ook voor hem of haar. Voor inzage in uw medisch dossier dient u altijd eerst een schriftelijke machtiging af te geven.

U kunt uw dossier inzien, kopiëren, corrigeren, aanvullen of vernietigen. Dit dient u schriftelijk bij ons aan te vragen. Meer informatie vindt onder Privacy.

Wat kosten het wassen van kleding? Wat kost een tv-aansluiting? Wat betaal ik voor een maaltijd? 

Alle kosten vindt u in dit overzicht.

Noorderboog heeft een app beschikbaar waarmee cliënten en hun naasten het cliëntendossier in kunnen zien. Dit is de ‘Mijn Noorderboog App’. Via deze verwantenapp lezen cliënten, hun wettelijk vertegenwoordigers of naasten mee in de rapportages, het zorgplan en de cliëntagenda.

Om toegang te krijgen tot deze app dient u of uw wettelijk vertegenwoordiger een toestemmingsverklaring te ondertekenen. Dit gebeurt tijdens de intake. De toestemmingsverklaring vindt u, net als de handleiding voor het gebruik van de Mijn Noorderboog App in de informatiemap.

NoviaCura is gespecialiseerd in mondzorgverlening voor kwetsbare doelgroepen, zoals mensen met dementie. NoviaCura heeft drie disciplines in huis: tandarts, tandprotheticus en de mondhygiënist.

NoviaCura rijdt de mobiele praktijk (dental car) met een rolstoellift tot bij de entree van de instelling. Hierdoor kunnen zij onze bewoners van goede mondzorg voorzien in een veilige en professionele omgeving.De volgende locaties maken gebruik van de diensten van NoviaCura:

  • De Reestlanden
  • De Schiphorst 
  • Kaailanden 
  • Irenehuis 
  • Zonnekamp 
  • Het Anker
  • Jan Thijs Seinenhof

Vergoeding
De mondzorg van NoviaCura wordt vergoed vanuit de Wet langdurige zorg. Dit geldt alleen voor cliënten met een indicatie zorg met behandeling. In sommige gevallen kan het wenselijk zijn om aanvullend verzekerd te blijven; raadpleeg hiervoor uw ziektekostenverzekeraar.
Cliënten die in een woonzorgcentrum wonen gaan naar de reguliere tandarts (vergoeding vanuit de eigen zorgverzekering).

Op deze pagina vindt u alle voorwaarden.

Informatie over vergoedingen, verwijzingen en indicaties

Voor de meeste vormen van zorgverlening heeft u toestemming nodig van een officiële instantie. Deze zorgvormen worden namelijk betaald door de overheid. Veel andere vormen van onze zorg worden vergoed vanuit de Wlz (Wet langdurige zorg). Hiervoor krijgt u een indicatie van het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ). Hierin staat precies beschreven welke zorg u nodig heeft en hoeveel. Hoe u zo’n indicatie aanvraagt, hoe deze aanvraag wordt beoordeeld en wat er daarna gebeurt, leest u op de website van het CIZ.

Wij kunnen u helpen bij het aanvragen van een beschikking of indicatie. Wanneer u een beschikking of indicatie heeft, worden de kosten van de desbetreffende zorgvorm vergoed. Wel betaalt u vaak een eigen bijdrage. Deze is afhankelijk van uw inkomen en wordt vastgesteld en geïnd door het Centraal Administratie Kantoor (CAK). Op de website van het CAK kunt u uw eigen bijdrage berekenen.

Informatie over verzekeringen en vergoedingen leest u op onze website.

Onder paramedische behandelingen verstaan we o.a. fysiotherapie, ergotherapie, logopedie, diëtetiek of psychologische hulp. 

Wanneer u in een verpleeghuis woont, en u heeft een indicatie voor 'zorg met behandeling' dan worden alle noodzakelijke behandelingen vergoed vanuit de Wlz.

Wanneer u in één van onze woongzorgcentra woont zoals Reestoord, Nijenstede, de Menning, ‘t Vonder of Dunninghe, dan kan een aanvraag voor een behandeling in overleg met onder andere de huisarts, wondverpleegkundige, verzorgenden, andere behandelaar of familie worden gedaan. De huisarts regelt een verwijzing.

Wanneer u thuis woont, dan kunnen paramedische behandelingen zoals dieetadvies of psychologisch hulp ook op één van de locaties plaatsvinden.

U dient zelf bij uw zorgverzekering na te gaan of deze behandeling vergoed wordt vanuit uw basisverzekering of aanvullende verzekering. Per verzekering kunnen verschillen bestaan in de eigen bijdrage en/of het eigen risico.

Noorderboog is aangesloten bij ZorgDomein en verwijzers kunnen via deze weg gemakkelijk een behandelaar van Noorderboog bereiken en informeren.

Contact

Wij helpen u graag bij het vinden en regelen van de zorg die u nodig heeft en die het beste bij u past. Onze zorgbemiddelaars staan u persoonlijk te woord en helpen u altijd verder.

Stuur bericht via contactformulier

Bellen

0522 - 498 498

Bereikbaar op werkdagen van 08:00 tot 16:30 uur.

​Heeft u gevonden wat u zocht?

Heeft u gevonden wat u zocht?

Alle velden gemarkeerd met een * zijn verplicht.