Spring naar inhoud

Werkplekleren

We vinden het belangrijk om medewerkers en studenten (toekomstige medewerkers) professioneel te laten groeien en ze hun talenten te laten ontdekken en ontwikkelen. Medewerkers hebben hun eigen verantwoordelijkheid en hebben invloed op het eigen werk. 

Noorderboog biedt ruimte voor ontplooiing en experimenteren binnen de hiervoor gestelde kaders. De organisatie faciliteert de medewerkers hierin. De medewerkers mogen zichzelf zijn en krijgen de aandacht en het respect dat ze verdienen. Dat zorgt voor inspiratie, energie, passie, verbinding en plezier.

Werkplekleren doe je samen

We leren elke dag en leren van en met elkaar. Onze focus is vooral gericht op de mogelijkheden die er zijn, of die we kunnen creëren.

Leren vindt het meest effectief plaats dicht in het dagelijkse werk. Ter motivatie aan het rendement van werkplekleren wordt het ‘70-20-10 model’ van Jennings geciteerd die stelt dat er wordt geleerd op de volgende manieren:

  • 70% op basis van ervaring (op basis van dagelijkse taken, uitdagingen en praktijk);
  • 20% op basis van ‘feedback en reacties van de omgeving, formeel en informele coaching en intervisie;
  • 10% via meer formele opleiding; gepland en georganiseerd leren.

Zo kan de brug gebouwd worden tussen kennis en de praktijk.

Bij Noorderboog kennen wij verschillende varianten die onder werkplekleren vallen. Dit zijn de praktijkleerroute, Beroeps Begeleidende Leerweg (BBL), Gildeleren en leren op locatie (voor BOL studenten).

  • BBL staat voor een Beroeps Begeleidende Leerweg.
  • BOL staat voor een Beroeps Opleidende Leerweg.

Het belangrijkste verschil zit in het feit dat de student in een BBL-leerroute een leer-arbeidsovereenkomst heeft, en daarmee in dienst is van Noorderboog. De student is onderdeel van de formatie van het team en wordt ingeroosterd. Een student in een BOL-leerroute loopt stage bij Noorderboog (heeft de juridische status van student/scholier) en ontvangt een stage-overeenkomst.

Praktijkleren (Praktijkleerroute)

Bij deze opleidingsvariant krijg je 1 dag in de week les binnen Noorderboog, verzorgd door docenten van Drenthe College en Deltion College. De adviseurs praktijkleren van Noorderboog zijn ook op de lesdag aanwezig voor studenten- en docentenvragen. Regelmatig verzorgen medewerkers van Noorderboog gastlessen om expertise over te brengen en je kennis als verzorgende te vergroten. Kenmerkend voor de praktijkleerroute is dat je als student in een klas zit met Noorderboog-studenten die dezelfde route volgen, maar je doorloopt wel je eigen leertraject. De praktijk is namelijk leidend en op basis van jouw individuele leervragen vanuit die praktijk ga je je verdiepen in de theorie. Dit maakt deze route flexibel, je hebt eigen regie in je opleiding en je kunt hiermee de leerroute versnellen.

Het is wel belangrijk dat je als student goed kan plannen, gestructureerd bent en proactief met je studie aan de slag gaat. Iedere maand is het mogelijk om te starten met deze opleiding.

Voor deze leerwerkroute geldt: leren door te doen. Tijdens het leerwerktraject word je ondersteund door je mede studenten, werkbegeleiders, docenten en de adviseur praktijkleren.

Beroeps Begeleidende Leerweg (BBL)

Bij deze opleidingsvariant ga je 1 dag in de week naar school en wordt de theorie gestructureerd volgens het lesprogramma aangeboden. Je zit met studenten van meerdere zorgorganisaties in de klas. In februari en september is het mogelijk om te starten met deze opleiding.

Voor deze leerwerkroute geldt: leren door te doen. Tijdens het leerwerktraject word je ondersteund door je mede studenten, werkbegeleiders, docenten en de adviseur praktijkleren.

Gildeleren

Denk je erover na om een opleiding tot helpende (plus) te volgen? Dat kan via het Gildeleren; dit is een samenwerking tussen Noorderboog en de ROC’s Deltion College en DC Terra College. Binnen het Gildeleren bieden we zowel de BBL- als BOL-variant aan. In de lesgroep zijn BOL en BBL studenten samengevoegd.

De lesdag vindt plaats binnen de Noorderboog. Hier komen de docenten van de 2 verschillende ROC’s samen om de lesdag vorm te geven. De docenten zijn nauw betrokken bij de praktijk en de adviseurs praktijkleren van de Noorderboog. In beide varianten wordt de Helpende plus module aangeboden.

Hoe ziet het Gildeleren binnen Noorderboog eruit?
BOL:  Je hebt een stage overeenkomst en werkt boventallig. Het is een 2-jarig traject, waarbij je 3 dagen stageloopt en 2 dagen les hebt. Je werkt minstens op twee stageplekken om ervaring op te doen. Gedurende het traject doe je door alle stage-uren al veel werkervaring op.

BBL: Je hebt een leerarbeidsovereenkomst in dienst van Noorderboog. En daarnaast werk je in formatie. Het is een 1-jarig traject, waarbij je 20 uur per week werkzaam bent (afhankelijk van de contracturen) en 1 lesdag hebt. Het grote voordeel van de praktijkleerroute is dat er ruimte is voor vragen. Wat maak je mee in de praktijk en waar wil je meer van weten? Binnen deze route is er veel ruimte voor maatwerk. 

Leren op locatie BOL

Op alle locaties van Noorderboog zijn er verschillende opleidingsmogelijkheden voor BOL-leerroutes. Deze studenten ontvangen extra ondersteuning door middel van leermiddagen. Dit kan op eigen locatie, maar ook Noorderboog-breed wordt dit georganiseerd.  Studenten van niveau 2 t/m 6 leren van elkaar en met elkaar het vak, dit creëert een reële leersituatie in de BOL-variant. De overeenkomst tussen deze vormen is dat studenten van diverse niveaus in gezondheidzorg vanuit verschillende praktijksituaties (doelgroepen) samenkomen en ervaringen delen en daarvan leren. 

Tijdens de leermiddag geven de studenten zelf aan waar zij behoefte aan hebben. Er is ruimte om leervragen te stellen en om zaken bespreekbaar te maken.

Ook is er o.a. ruimte voor en gastspreker uit de organisatie, vragen stellen en werken aan opdrachten, intervisie samen met docent en adviseur praktijkleren. De theorie wordt aangeboden op diverse locaties met een docent en adviseur praktijkleren.

Natasja Jans is in september 2019 samen met 51 andere studenten begonnen aan de praktijkleerroute van Noorderboog. De praktijkleerroute leidt op tot verzorgende IG. Natasja is opgeleid als apothekersassistente en gastouder. Zij werkte onder andere jaren als apothekersassistente in een apotheek in Zeist en op de klantenservice van farmaceutische groothandels in Staphorst en Meppel en als gastouder.

Jeroen, Lizzy en Marjolein vertellen over werken en leren bij Noorderboog

​Heeft u gevonden wat u zocht?

Heeft u gevonden wat u zocht?

Alle velden gemarkeerd met een * zijn verplicht.