Spring naar inhoud

Marije brengt samen met Chantal mooie ontwikkelingen in De Menning

Marije Bartelink | Leidinggevende zorg en dienstverlening

In een wereld waar de zorgsector voortdurend in beweging is, zijn er verhalen van mensen die met passie en toewijding hun werk doen. Dit is het verhaal van leidinggevende Marije Bartelink, die twee jaar geleden haar reis in De Menning begon.

De medewerkers die hier werken, zijn er echt voor onze bewoners en zetten zich elke dag opnieuw in om het hen naar de zin te maken. Onze bewoners merken en voelen dat in alles. ‘Ik voel me hier fijn en de zorg is goed’ horen we regelmatig, en dat is waar het om draait.

Invloed op beleid

Voordat Marije begon als leidinggevende zorg- en dienstverlening bij woonzorgcentrum De Menning, was ze adviseur kwaliteits- en zorgontwikkeling bij IJsselheem, tevens een ouderenzorgorganisatie in Zwolle. De overstap naar Noorderboog was een stap van beleid maken naar beleid uitvoeren. “Ik zag een gat tussen waar het beleid bedacht wordt en waar het uitgevoerd moet worden, en in dat gat wilde ik springen,” zegt ze. Ze vond het interessant om te zien hoe vooraf goed uitgewerkte ideeën in de praktijk soms toch anders uitpakken. Marije merkt dat ze in haar huidige rol invloed heeft op het beleid. “We kunnen de wensen en behoeften van de collega’s goed meenemen en uitdragen in de werkgroepen waar ik deel van uit maak,” legt ze uit. 

De rol van de regieverpleegkundige

Marije merkt op dat de rol van de regieverpleegkundige steeds belangrijker wordt in de zorginhoudelijke aspecten van het beleid. “We werken echt toe naar een verschuiving waarbij de inhoud steeds meer bij de regieverpleegkundige komt te liggen.” Chantal van Ree, regieverpleegkundige bij De Menning vult aan: “Met de komst van de CNO bij Noorderboog zijn daarin echt grote stappen gemaakt.” Ze merkt op dat deze veranderingen ook door haar collega’s worden gewaardeerd.

Mooie stappen

“Ik was net afgestudeerd en toen heb ik hier gesolliciteerd,” zegt Chantal. Ze is blij dat ze vanaf het begin deel heeft kunnen uitmaken van de ontwikkelingen binnen Noorderboog. Chantal vertelt dat ze nu twee jaar geleden bij Noorderboog begon, vrijwel tegelijk met Marije en samen vormen ze nu een goed duo, waarbij Marije verantwoordelijk is voor de bedrijfsvoering, kwaliteit en personeelsmanagement en Chantal de regie heeft op het zorgproces. Marije: “soms moet ik me wel inhouden hoor, want ik was zelf ook altijd verpleegkundige, maar gelukkig hebben we hier een goede balans in gevonden.” Ze zijn trots op wat ze al hebben bereikt binnen De Menning.

Zo zijn de verschillende afdelingen, inclusief de thuiszorg, meer met elkaar samengesmolten. “We stimuleren medewerkers om ook op andere afdelingen te werken. Dit leidt vanzelf tot constructieve gesprekken over onze werkwijzen en mogelijke verbeteringen. We denken minder medisch gericht maar stellen steeds meer het welbevinden van de bewoner centraal. We zijn afgestapt van aparte groepsbegeleiding voor specifieke doelgroepen, deze activiteiten vinden nu plaats op de woonpleinen, samen met de andere bewoners. Daarbij sluiten we zoveel mogelijk aan bij de persoonlijke behoeften en wensen van iedere bewoner, daarin hebben we veel geïnvesteerd”, zo laat Marije weten.

Nieuwe bewoners blijven welkom

“Natuurlijk hoort daar een nieuw, modern gebouw bij”, geeft Marije aan, doelend op de toch wat gedateerde locatie. “Die nieuwbouw gaat er zeker komen, maar door verschillende omstandigheden is het helaas nog steeds niet duidelijk wanneer er gestart kan worden met de nieuwbouw. Maar op het gebied van zorg en ontwikkeling zitten we zeker niet stil. We werken voortdurend aan het verbeteren van onze zorg- en dienstverlening.”

De medewerkers die hier werken zijn er echt voor onze bewoners en zetten zich elke dag opnieuw in om het hen naar de zin te maken. Onze bewoners merken en voelen dat in alles. ‘Ik voel me hier fijn en de zorg is goed’ horen we regelmatig, en dat is uiteindelijk waar het om draait. Marije is bekend met de ‘geruchten’ dat De Menning geen nieuwe bewoners meer zou opnemen vanwege de mogelijke verbouwing. Maar dat is absoluut niet aan de orde, “nieuwe bewoners blijven ontzettend welkom”. 

Hoe Chantal De Menning zou omschrijven? “Laagdrempelig, betrokken en huiselijk zijn de woorden die bij Chantal naar boven komen. Marije: “Ja, dat zijn wel de termen die hier van toepassing zijn, er heerst hier een groot saamhorigheidsgevoel, zowel onder de bewoners als onder de medewerkers.”

Menno

Als voorbeeld van de betrokken zorg noemt Marije de bewoner die zich zorgen maakte over de kat waarvoor hij altijd zorgde voordat hij in De Menning kwam. “Meneer maakte zich zorgen hoe het met deze kat ging. Toen hebben we gebeld met een voormalige buurtbewoner en hoorden we dat de kat heel goed verzorgd werd. Hiermee konden we onze nieuwe bewoner erg geruststellen. Het mooie was dat er kort daarna hier een kat is komen aanlopen en die heeft in De Menning zijn nieuwe thuis gevonden. Menno - dat is de naam die hem gegeven hebben - heeft nu een eigen plekje bij de entree gekregen. En het is met name deze bewoner die vaak even bij Menno gaat zitten. Toen hij een keer wat somber was, zijn we met de kat bij deze meneer op de kamer geweest en door het contact met de kat zag je hem opfleuren. Dat is toch geweldig dat je met een klein gebaar zoveel kunt betekenen.”

​Heeft u gevonden wat u zocht?

Heeft u gevonden wat u zocht?

Alle velden gemarkeerd met een * zijn verplicht.